Sayaç

Sayaç
1. Elektronik sayaçla mekanik sayaç arasındaki fark nedir?



Elektronik sayaç üç zamanlı ölçüm yapabilmektedir.

Üç zamanlı ölçüm aralıkları: 06.00–17.00 Gündüz  / 17.00-22.00 Puant  / 22.00–06.00 Gece zaman aralıklarında tüketim ölçümü yapılabilmektedir. Tüketimlerinizi, düşük tarife olan Gece’ye kaydırdığınız zaman ucuz tarifeden yararlanma şansınız bulunmaktadır.

Fakat mekanik sayaçta bu opsiyon bulunmamaktadır. Elektronik sayaçlar hafızalarında 1 senelik tüketim bilgilerini tutabilmektedir. Herhangi bir problem durumunda elinizde bir veri olacaktır.

Mekanik sayaçta böyle bir özellik bulunmamaktadır. Elektronik sayacın amperaj aralıkları fazla olduğundan dolayı kısa sürede yanma riski bulunmamaktadır. Elektronik sayaçların garantileri 3-5 sene arası değişmektedir. Haberleşme modülü olan elektronik sayaçlar, uzaktan okumaya olanak sağlamaktadır.

2. Sayaçların değişim işlemlerinin yapılmasının sebebi nedir?

3516 sayılı Ölçü ve Ayar Kanunu ve bu kanuna dayalı ikincil mevzuat gereğince ilgili elektrik tüketimini ölçen sayaçların periyodik olarak 10 yılda bir kontrol edilip damga ayar işlemlerinin yapılması gerekmektedir. Bu nedenle 10 yıllık damga süresini dolduran sayaçlar damga ayar işlemleri için sökülerek yerine geçici olarak aynı özelliklere sahip sayaç takılmaktadır.

Bu sayaçlardan ayarlanması ve/veya tamiri mümkün olmayanlar ise yenisi ile değiştirilmektedir. Bunun yanında müşteri talepleri doğrultusunda sökülen mekanik sayacın yerine çok zamanlı tüketimi ölçme özelliği olan elektronik sayaç ile değişim işlemleri de yapılabilmektedir.

3. Sayaç kontrollerinde abonelik sözleşmesi, mal sahibinin üzerinde olmasına rağmen kiracının veya bir başkasının dilekçesine istinaden sayaç değişimi yapılabilir mi?

Sayacın hatalı tüketim değerleri gösterdiğinin tespiti halinde yönetmelik (madde 14) hükümleri çerçevesinde değiştirilmesi gerekmektedir.

İlgili sayaç kullanıcısı müşteri değil ise söz konusu kullanıcının görevli tedarik şirketi ile görüşüp sözleşmesini yaparak aboneliği kendi üzerine alması gerekmektedir. Sayaç değişimi ancak abonelik sahibinin başvuruda bulunması halinde yapılabilmektedir.

4. Sayaç okuma bedeli ve dayanağı nedir ve bu bedel kimlere uygulanmaktadır?
Sayaç okuma bedeli sayaç okuma maliyetlerini yansıtan ve Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği ve Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği kapsamında belirlenen bir bedeldir. Söz konusu bedel tüm dağıtım sistemi kullanıcıları için okuma başına belirlenmektedir. Müşteri grubuna ve bağlantı durumuna göre yürürlükteki fonsuz tarifelere buradan ulaşabilirsiniz.
5. Sayaç yerimi değiştirmek/ulaşılabilir bir yere aldırmak istiyorum. Ne yapmalıyım?
Bağlı olduğunuz Bölge Müdürlüğü’ne müracaat ederek ayrıntılı bilgi alabilirsiniz.
6. Sayacım arızalandı. Ne yapmalıyım?

Sayacınızın arızalı olması durumunda görevli tedarik şirketine dilekçeyle birlikte müracaat edebildiğiniz gibi, ALO 186 ÇEDAŞ Çağrı Merkezi’ni arayarak veya ÇEDAŞ Destek Twitter hesabı, ÇEDAŞ 186 mobil uygulaması ve http://www.cedas.com.tr’de bulunan Talep Formu’nu doldurarak kayıt oluşturmanız gerekmektedir.

Şirketimize tesisatınızın sayaç arızası/ölçme hassasiyeti şüphesi ile başvuruda bulunulduğunda Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği Mad.41 yükümlülüklerince sayacın kontrolü sağlanır.

3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümleri çerçevesinde sayacın doğru tüketim kaydettiğinin tespiti halinde sayaç sökme-takma ile 3516 sayılı Kanun çerçevesinde oluşan bedeller talep sahibi tarafından karşılanır.

7. Sayacım arızalı ve bana geriye dönük eksik tüketim tahakkuk ettirilmiş. Sebebi nedir?
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği 14. ve 15. maddelerinde belirtilen kriterlere göre sayacın, müşterinin kusuru dışında herhangi bir nedenle tüketim kaydetmediğinin veya doğru tüketim kaydetmediğinin tespit edilmesi halinde sayacın doğru veya hiç tüketim kaydetmediği dönem/süre için tahakkuk yapılmaktadır.
8. Yıkımdan dolayı sayacımın sökülmesi ve elektriğimin direkten kesilmesi için ne yapmalıyım?
Abone sahibi veya vekilinin müşteri numarası ile bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğü’ne dilekçeyle başvurusu gerekmektedir.
9. Teknik kaliteye ilişkin hak ve yükümlülüklerim nelerdir?

Elektrik Dağıtımı ve Perakende Satışına İlişkin Hizmet Kalitesi Yönetmeliği’nin 23'üncü maddesinde dağıtım şirketi ve kullanıcıların teknik kaliteye ilişkin sorumluluklarıdüzenlenmiştir.

Teknik kaliteye ilişkin şikâyetlerin değerlendirilmesi amacıyla kullanıcılar dağıtım şirketinden ölçüm talep edebilirler. Bu Yönetmelik dahilinde teknik kalite parametrelerinin bozulmasına sebep olan tarafın kullanıcı olmaması veya bir haftalık ölçüm sonucunda teknik kalite sınırlarının Yönetmelik’te belirtilen sınır değerleri aşıyor olması durumunda dağıtım şirketi, kullanıcılardan ölçüme ilişkin herhangi bir bedel talep edemez.

10. Kompanzasyon sisteminin hangi şartlarda yaptırılması zorunludur? Yapılması gerekli midir?
Tarife Uygulama Usul ve Esasları’na göre; (Elektrik Piyasası Tarife Kurul Kararları 18.12.2012 tarih 4193 sayılı kurul kararı madde 12) Mesken aboneleri, aydınlatma aboneleri, tek fazla beslenen aboneler hariç 9 kW bağlantı (talep) gücünün üzerindeki tüm abonelerin reaktif güç kompanzasyonu yapması gerekmektedir.
11. Mevcut aboneliğimin olduğu yerde Jeneratör kurulumu yapmak istiyorum ne yapmalıyım?


Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği
yeni kurulacak veya ruhsat almadan kurduğunuz mevcut çalışan jeneratör tesisleriniz için; daha önce onayı alınan OG veya AG Projeye göre, uygun jeneratör gücü tespit edilerek ve jeneratör bağlantıları sayaçtan sonra olacak şekilde hazırlanmış İmdat Jeneratör Projesi ile Genel Müdürlük’te bulunan Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü’ne başvurularak proje onayı alınması gerekmektedir. İmdat Jeneratör Projesi’nin uygun görülerek Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü tarafından onaylanmasından sonra Sistem İşletme Müdürlüğü’ne başvurularakİmdat Jeneratör Sisteminin Kabulü’nün yaptırılması gerekmektedir.
12. Özel Trafo yaptırmak istiyorum, ne yapmalıyım?


Genel Müdürlük’te
bulunan Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü’ne başvurularak “Enerji Müsaadesi’’ talebinde bulunulması gerekir. Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü tarafından bağlantı şartlarını belirleyen Enerji Müsaade Belgesi tanzim edilir. Yetkili bir Elektrik Mühendisi tarafından Enerji Müsaade Belgesine uygun olarak “proje” düzenlenir.

Hazırlanan projenin Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü tarafından onaylanması ile tesisin yapımına başlanır. Tesis yapımı bitiminde Fenni Mesul Mühendis, tesisin incelemesini yaptıktan sonra Genel Müdürlük’te bulunan Sistem İşletme Müdürlüğü’ne “Geçici Kabul” talebinde bulunur. Sistem İşletme Müdürlüğü tarafından oluşturulan Kabul Heyeti; yapılan tesisin onaylı projesi ve Enerji Müsaade Belgesi’ne uygun olup olmadığını inceleyerek Geçici Kabulü yapar. Geçici Kabulün onaylanmasının ardından tesisin abonelik işlemleri ilgili Bölge Müdürlükleri’nde (websitesinde adres bilgisine link) gerçekleştirilir.


Çedaş Facebook Sayfası Çedaş  Twitter Sayfası Çedaş Instagram Sayfası
© 2018 Çamlıbel Elektrik Dağıtım A.Ş. Kullanım ve Koşullar | Gizlilik Koşulları